søndag 15. november 2009

Luften ut av ballongen....tid for juleforberedelser

Etter uker med intens jobbing (oppussing, rydding, bleieskift etc.) og ikke minst netter med hyppig pupping og husmor oppå det hele, begynner det å tære på. Det er mye kos i å forme hjemmet ditt, slik du vil ha det og mot noe som er ønsket, MEN det er også tidkrevende, slitsomt og tærende på muskler og bein.

Jeg har skjønt at hvis jeg skal være uthvilt til jeg begynner i jobb igjen, må jeg roe ned noen hakk. (Enden på mammapermisjonen nærmer seg med stormskritt). Det er vel meningen at man skal kose seg også når man går her hjemme, og ikke kjenne på trangen til å måtte jobbe heile tiden, (koble litt av rett og slett). Ikke missforstå, jeg koser meg og kopler av når jeg driver her hjemme, om det så måtte være å pusse opp, drive husarbeid, bake, lage mate, oppdra barn eller vaske, men når alt skal gjøres på en gang, kan man kjenne at kroppen har behov for å trappe litt ned.

Jeg ser at det er mange som har begynt med førjulsstria, personlig syns jeg dette er vel tidlig, jula blir på en måte litt oppbrukt før jula er der, men på en annen side har jeg også forståelse, jula går så alt for fort over.
DERFOR har jeg i år bestemt meg får å begynne litt tidligere enn vanlig. Huset får en helt annen atmosfære når julepynten kommer inn i stua, adventstakene står på bordet og julestjerna henger i vinduet.
Så 1. desember starter julepyntingen!

Min bedre halvdel har hatt som tradisjonen å ta inn juletreet i god tid før selve lillejulaften, han tar med barna ut i skogen, uansett vær og hugger et juletre selv, noe barna setter stor pris på og syns er en hyggelige tradisjonen. Om juletreet er noe skakt og skjevt, får så være, alt for at barna skal ha det gøy og en koselig førjulstid. De kommer inn så stolte over å ha funnet det aller peneste juletreet i skogen:-)
Jeg derimot er vant med at juletreet først taes inn og pyntes lille julaften, og gjerne kjøpt edelgran. Juletreet er det siste man pynter, og når det er gjort, koser man seg med å tjuvsmake på julens deilige syv sorter.  Når treet er ferdig pyntet og juletrelysene tennes, kan  JULEN endelig ringes inn.:-)

Skal legge ut bilder av mitt julehus når jeg starter.

Klem


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar